Wanita solehah ibarat mutiara yang sukar didapati..

wanita solehah idaman lelaki soleh

IslamItuIndah

tabung PTPTN=)

Sunday, July 10, 2011

Kamar syurga

Bismillahirrahmanirahim...

Alhamdulillah, hari ini ana masih diberi kesempatan untuk menulis dan semoga Allah redha dengan setiap taipan ini.

Kamar syurga atau bilik syurga.. Syurga yang merupakan ganjaran kepada manusia yang melakukan kebaikan.Dan sudah pasti syuga merupakan idaman setiap insan. Syurga firdaus merupakan syurga yang tertinggi yang ada di akhirat.



Rasulullah S.A.W pernah bersabda bahawa di dalam syurga itu terbahagi dalam kamar-kamar. Dindingnya tembus pandang dengan hiasan di dalamnya yang sangat menyenangkan.Di dalamnya pula terdapat pemandangan yang tidak pernah dilihat di dunia dan terdapat satuhiburan yang tidak pernah dirasakan manusia di dunia.

"Untuk siapa kamar-kamar itu wahai Rasulullah S.A.W?" tanya para sahabat. "Untuk orang yang mengucapkan dan menyemarakkan salam, untuk mereka yang memberikan makan kepada yang memerlukan, dan untuk mereka yang membiasakan puasa serta solat di waktu malam saat manusia lelap dalam mimpinya."

"Siapa yang bertemu temannya lalu memberi salam, dengan begitu ia bererti telah menyemarakkan salam. Mereka yang memberi makan kepada ahli dan keluarganya sampai berkecukupan, dengan begitu bererti termasuk orang-orang yang membiasakan selalu berpuasa. Mereka yang solat Isya' dan Subuh secara berjemaah, dengan begitu bererti termasuk orang yang solat malam di saat orang-orang sedang tidur lelap." Begitu Nabi menjelaskan sabdanya kepada sahabatnya.

Ya Allah,aku tidak layak untuk syurgaMu, namun tak pula aku sanggup menanggung siksa nerakaMu dari itu kurniakanlah keampunan kepadaku..Sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar...

Wallahu a'lam

Friday, July 8, 2011

Jadi soleh, dapat solehah...

Bismillahirrahmanirrahim..

 Apa khabar blogger semua? Semoga semuanya sihat selalu.
Hari ni nak share bercerita tentang pasangan ideal.

Suatu hari, Mulla Nasruddin berjalan-jalan dengan seorang teman sambil bersembang. "Besok saya bakal menikah, Mulla," kata temannya dengan nada gembira. "Bukankah perkahwinan itu menyenangkan? Apakah Mulla pernah berfikir untuk menikah?" tanyanya.Nasruddin tersenyum dan berkata, "Di masa muda, tiada yang saya fikirkan selain menikah.Pada kenyataannya, begitu inginnya saya mendapatkan isteri sempurna sampai saya keliling dunia untuk mencarinya." Di Damaskus, saya bertemu dengan seorang wanita cantik yang baik dan menyenangkan. Tapi dia tak punya pengetahuan umum tentang dunia.
"Di isfahan, saya bertemu pula dengan perempuan yang baik, cantik dan berpengetahuan
luas, tapi dia sosial dan tidak tertarik pada kehidupan yang bertunjuangkan keagamaan."
Tanya temannya, "Mulla seterusnya pergi ke mana?" Nasruddin kembali tersenyum "Saya
lupa ke mana saya, tapi saya bertemu dengan seseorang perempuan yang benar-benar cantik,
agamanya baik dan berpengetahuan luas tapi sayangnya, dia tidak mampu berkomunikasi
dengan baik.

"Akhirnya saya ke Cairo dan di sana sesudah mencari ke sana sini, saya bertemu dengan
seorang calon yang pada pandangan saya cukup sempurna. Dia memiliki segala sesuatu yang
saya dambakan sebagai seorang isteri selama ini. Dia benar-benar sempurna." "Habis, kenapa
Mulla tidak bernikah sahaja dengannya dan masih membujang sehingga kini?" Sambil
menggeleng-gelengkan kepalanya, Nasruddin membalas, " Itulah, dia juga mencari suami
sempurna."




Sekarang, macam mana? Apa yang blogger dapat daripada kisah di atas? Semua orang mengidam-idamkan pasangan yang soleh dan solehah. Tapi, sedarlah bahawa jika kita ibarat kaca, mampukah kita bergandingan dengan mutiara? Ana pernah baca buku Satu Rasa Dua Hati karya Ustaz Pahrol Mohd. Juoi. Dalam buku tu, ada sub topic tentang cari jodoh. Sesungguhnya, ingatlah satu perkara:

Jadi soleh, dapat solehah

Dan sebaliknya. InsyaALLAH, Allah akan mempermudahkan urusan hambaNya selagi kita sentiasa di jalanNya.
P/S: bila ada masa, ana akan cuba petik sedikit kisah 'jadi soleh,dapat solehah dari buku ustaz Pahrol,insyaALLAH.
Wallahu a'lam



Wednesday, July 6, 2011

Jangan Berfikir untuk Bersedekah!

Bismillahirrahmanirrahim...

Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi SAW., sabdanya:
Ada seorang lelaki berkata, Aku hendak bersedekah malam ini. Lalu dia keluar membawa
sedekahnya dan disedekahkannya kepada perempuan lacur. Esok pagi orang banyak
mempercakapkan bahawa tadi malam ada pelacur yang diberi orang sedekah. Orang itu
berujar,
Wahai, Allah! Segala puji bagi-Mu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh
kepada pelacur. Aku akan bersedekah lagi.
Dia pergi pula membawa sedekahnya, lalu
diberikannya kepada orang kaya.

Pagi-pagi orang banyak mempercakapkannya pula, bahawa tadi malam ada orang memberi
sedekah kepada orang kaya. Lalu orang yang bersedekah itu berkata,
Wahai, Allah! Untuk-
Mulah segala puji,kerana Engkau telah menjadikan sedekahku jatuh kepada orang kaya.
Aku akan bersedekah lagi.
Dia pergi pula membawa sedekahnya, dan diberikannya kepada
si pencuri. Pagi-pagi orang banyak mempercakapkannya pula, bahawa tadi malam ada orang
bersedekah kepada pencuri. Orang yang bersedekah itu pun berujar pula,
Segala puji bagi
Allah yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur, kepada orang kaya, dan
kepada pencuri.

Kemudian orang itu didatangi malaikat seraya katanya : “Sedekah anda sudah diterima baik
oleh masing-masing orang yang anda beri sedekah. Adapun perempuan lacur, semoga dia
berhenti dari perbuatan melacur; kepada si kaya, semoga dia menyedari dirinya dan
bersedekah pula; dan untuk si pencuri, semoga dia berhenti mencuri.
[HR Muslim]
Berdasarkan hadis ini jelas sekali kepada kita bahawa sedekah kita tetap diterima oleh Allah
seandainya ada keikhlasan di atas apa yang disedekahkan oleh kita. Sesiapa pun yang
menerima sedekah kita tidak menjadi masalah, walaupun mungkin pada pandangan nilaian
mata manusia sedekah yang kita lakukan berlaku di luar adat manusia. Tetapi bila kita
membaca mafhum hadis ini jelas sekali apabila kita timbul niat untuk bersedekah, maka
jangan kita berfikir panjang kepada siapa dan berapakah jumlahnya yang akan kita
keluarkan untuk bersedekah.

Lelaki yang disebut di dalam hadis ini tidak menghiraukan apa jua perkataan yang keluar
walaupun sedekah yang dikeluarkan tidak menepati nilaian mata manusia, namun apa yang
lebih penting ialah nilaian amal kebajikan di sisi Allah SWT.



Jadilah golongan yang memberi kerana kedudukannya jauh lebih mulia berbanding mereka
yang menerima. Allah SWT amat memuliakan golongan yang memberi ini, tetapi seandainya
mereka memberi tetapi dalam keadaan si penerima tidak redha dan merasa benci dengan
pemberian dan sedekahnya kerana wujud kejian dan kata-kata yang tidak baik, maka
adakah ianya mendapat rahmat di sisi Allah? Mudah-mudahan amal baik kita ini diterima oleh Allah SWT.

Wallahu a'lam.

Saturday, June 18, 2011

Doa Mohon Cinta Allah...

Bismillahirrahmanirrahim...

Apa khabar antum semua? badan sihat? Keadaan IMAN bagaimana? sudah diberikan santapan rohani?
Ana nak kongsi DOA MOHON CINTA ALLAH dengan antum semua.



Doa mohon cinta Allah:

اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ حُبَّكَ وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ وَالْعَمَلَ الَّذِى يُبَلِّغُنِى حُبَّكَ اللَّهُمَّ اجْعَلْ حُبَّكَ أَحَبَّ إِلَىَّ مِنْ نَفْسِى وَأَهْلِى وَمِنَ الْمَاءِ الْبَارِدِ (رواه الترمذي وقال حديث حسن)
 “Ya Allah, aku mohon pada-Mu cinta-Mu dan cinta orang yang mencintai-Mu, amalan yang mengantarkanku menggapai cinta-Mu. Ya Allah, jadikan cinta-Mu lebih aku cintai melebihi cintaku pada diriku sendiri, keluargaku, dan air dingin.” ( HR. Tirmidzi, ia berkata ini hadits hasan )

formspring.me

Ask me anything http://formspring.me/kilauanmarjan

Thursday, June 9, 2011

www.forum.SaffMuslim.com


Bismillahirrahmanirrahim...
Subhanallah.. Lamanya tak berblogging. A month? Two month?
Busy? Yes!
Ok lah. Ana tak nak merepek lagi.
Sekarang tengah aktif berforum di sini.

Dulu berforum di ILuvIslam. Tapi, dah diarkibkan. So, kebanyakan user kILI ada di SaffMuslim..
Ana tak pernah membandingbezakan antara kILI dengan SaffMuslim. Harapan semua user ialah semoga kita sama-sama dapat tambah ilmu agama. Ya! Ana sangat dahagakan ilmu agama.
Dan.. kalau siapa yang betul2 perasan, laman web ana dah ditukar.
Mengapa? Kerana.. Cukuplah sekadar mengetahui ana mahukan perubahan.
Ya ALLAH, semoga hambaMu ini istiqamah dalam bermujahadah di jalanMu. Amin~

Tuesday, April 5, 2011

Lelaki dan Wanita; Siapa mudah dpt phala?


Siapa ? Siapa ?
Ups...
Bismillahirrahmanirrahim...
Lelaki atau Wanita?

Monday, April 4, 2011

Sunday, April 3, 2011

Bergurau Ada Batas Lah...



ni short entry..buat tika nk rush=)

hope dpt mhayati hadis di bawah..
btapa bgurau itu boleh dlm Islam..
juz kita harus bpada-pada dan tidak melakukan pnipuan utk bgurau..

Thursday, March 31, 2011

Dgn ini...Contest Telah Ditutup!

Ana Asif, para blogger sume...

Dgn ini..kM terpaksa tutup lebih awal contest kM: Header Simple Tp Menarik!

Reasonnye :

- da almost 100 peserta..
- hadiah x gempak pun...
- kM x expect pun penyertaan mgalakkn..mybe contest terlalu mudah=)
- need time to view all of u'r header
- date ni dulu kM buat 4 April sbb contest ni actually buatkan header utk kM..so, i think peserta need a time..tp tpaksa tukar plan last minute..peserta juz sertakan header masing2..

so, dgn ini..

TELAH DITUTUP  MULAI SEKARANG...

Maaf kepada sume=)



Tuesday, March 29, 2011

Jangan Tidur Meniarap!





 Seems mcm contest ni ramai yang participate..ingtkan xde sambutan..ngee=)

ok..back to my entry..lama x bg life lesson..so..read it ey!=)
_________________________________________________________________________________

kM terdengar ttg larangan tidur meniarap..
so try search kat google..n here da answers:
ada ke hadis mgatakan org yg tidur meniarap adalah ahli neraka?


Ya, sememangnya ada.
Antaranya hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Abu Daud daripada Dakhfah bin Qais al-Ghifari ( ضخفة بن قيس الغفاري) yang menceritakan beliau pernah tidur meniarap di dalam masjid nabi s.a.w. Lalu baginda datang menggerakkan beliau seraya berkata:

إِنَّ هَذِهِ ضِجْعَةٌ يُبْغِضُهَا اللَّهُ

Maksudnya: "Sesungguhnya tidur dengan meniarap ini dimurkai oleh Allah."

Dalam riwayat Ibn Majah pula, Nabi s.a.w. bersabda: "Hanyasanya ini adalah keadaan meniarap ahli neraka."

Hukum Hadith


Ulama berbeza pandangan tentang hukum hadith ini. Sebahagian kata Sahih seperti Ahmad Syakir dan al-Albani. Manakala sebahagian yg lain kata Dhaif seperti al-Imam al-BUkhari, al-Daraqutni, Ibn Abi Hatim dan Ibn Rejab.

Wallahu a'lam, al-Syeikh 'Abdul 'Aziz Abdillah bin Baz berpendapat hukum tidur meniarap sekurang-kurangnya adalah makruh yang bersangatan. Maka sewajarnya dijauhi, disamping kajian perubatan moden juga membuktikan ia boleh membawa mudharat..

So,ape lg?=)
 *sumber:google

LifeLesson22: Elakkan la tido meniarap ye=)


Monday, March 28, 2011

Penjelasan utk Kekeliruan 'Contest kM : Buat Header Simple Tapi Menarik'



 Ouch!ayat BM kM mmg tunggang terbalik..so broken!
ramai yang tny header utk contest tu header peserta atau kM..
actually header tu buatkan 4 me..
tp disebabkan da ada hampir 4 peserta yang join..
n mreka gune header mreka,,
kM kenelah tukar niat..
ok..
dgn ini..
header yg peserta kene letak adalah 
HEADER PESERTA...

GOOD LUCK!


Sunday, March 27, 2011

Nuffnang?


Alhamdulillah.
ari ni agak free..n sempat la sign up nuffnang tu..
so..4 d all readers, rajin2 la klik add nuffnang tu ey=)



i'm new in blog n need time to be 'blogger tegar'..
if not,x kn nk dftr nuffng pun berzaman kn?huh~
ni sume in order to fix my schedule...
want to write new entry pun payah..
lifelesson pun da lama mhilang..
but, i'll always TRY..
TRY..
and TRY
to updating dis blog..


LifeLesson21: klu rasa da xde masa tu, dont be in blogging world,keyh!
dis action will neva regret all person..

Monday, March 14, 2011

a full of apologize



 sory..da lama x update..i've to fix all my work..
now,i'm still steal my time..
sory for being the monotonous and lame blogger..
=(

template pun x sempat nak tukar..
my blog is so messy right now..
whoo...
sory 4 being no life lesson right now..

very apologise..
=(




Tuesday, March 1, 2011

NEVER READ THIS ENTRY!





 I am in :
HIGHER INTROVERT
mood...

infected by antigens that induced me...
have a headache!
ups!
not a headache...
tp infeceted by :

"BADI HLOVATE"

gmbr ciplak kat Mr.Google=)



progressing of finishing all HLOVATE"S novel...
and now...

I am...



SPEECHLESS...



P/S: anybody who read this entry..sory for waste u'r time..cz of that kM letak tittle jgn baca entry ni=)

-AnaAsif-





Sunday, February 27, 2011

Choose the GIFT!




Sila Pilih HADIAH..=)




Ape mimpi ke kM nk bg present ni?

Nope lah…bkn hadiah utk u’ll..

kM x buat contest ape2 pon..don’t get wrong..

disebabkan kebelakangan ini,kM tpaksa main POLIS ENTRY dgn MR.TIME…=)

mmg xsempat nk tulis entry,,

kdg tu jln2 bW jer tnpe mcoret ape2…

ari ni pun kM hny mengulas sikit ttg artikel di bwh yg kM dpt drpd sini la..mana lg ;b

Seorang wanita yang dermawan telah menghadiahkan seekor kambing kepada Loqman al-Hakim dan berpesan;
"Sembelihlah kambing ini dan berikan saya bahagian yang terburuk daripadanya untuk saya makan."

Setelah kambing itu disembelih, Loqman mengirimkan kepada wanita tersebut
hati dan lidah kambing itu. Beberapa hari kemudian, wanita itu sekali lagi menghadiahkan seekor kambing dan berpesan agar dikirimkan sebahagian daripada kambing tersebut kepadanya.

Namun pada kali yang kedua ini, bukan lagi bahagian terburuk yang diminta oleh wanita itu, tetapi dia meminta
bahagian yang terbaik daripada kambing itu untuk dikirimkan kepadanya. Setelah kambing itu disembelih, Loqman tetap mengirim hati dan lidah juga kepada wanita itu.
"Mengapakah tuan mengirimkan kepada saya lidah dan hati ketika saya meminta bahagian yang terburuk? dan mengapakah lidah dan hati juga dikirimkan ketika saya memesankan bahagian yang terbaik daripadanya?"

Tanya wanita tersebut kepada Loqman. Loqman menjawab;
"Hati dan lidah amatlah baik ketika baiknya dan apabila keduanya buruk maka amatlah pula buruknya."

Mendengar jawapan itu, mengertilah wanita itu akan maksud Loqman. Hati dan lidah itu adalah pokok segala kebaikan dan begitu juga sebaliknya. Dari hati dan lidah juga akan terbit segala kejahatan dan keburukan.

Sedar x kite btapa pentingnye peranan hati dan lidah dlm hidup kite?

Sesungguhnye..mmg bnr..sgala yg blaku bmule dr hati..mcm zina..hati pon pndi bzina taw! Ape zina hati? Sperti kM tlh post serba sdikit pasal zina hati dlm entry sblum ni..nt kM cune berikan defnisi yg lbey terperinci,ey?

so,be careful 4 what we’re think,say n act!

Ok la..MR.TIME da lari jauh tu..i need to caught after it!!!=)


LifeLesson 20:
HATI itu bsr peranannye..kasih syg juge dtg dr hati..kasih syg yg suci..mlh zina juga dtg dr hati..zina yg keji..so, jagalah hati kite agr ia slalu di jln yg betul ;b


Tuesday, February 22, 2011

Are u in this category ???

l



Seriously,,,kM tgh buntu n my grey matter sgt kering tika ini…

Sstgh blog yg kM baca, kata mreka lbh baik jgn post ape2 entry jike tiada idea 
drpd post entry yg karut marut..maybe!

Mmg kM xde idea..tp tmpt ni sering bg kM idea...

So,drpd xde ape yg kM nak bg..

Luangkn masa bce entry ni x smpi 10 minit..tp kelak mengubah prangai kite sume=)

HUKUM MENGUMPULKAN DUA WAKTU SEMBAHYANG






Dlm kesibukan kadangkala ada antara kita yang lalai/sengaja mengabungkan waktu solat zuhur dgn asar ( sembahyang di akhir waktu zuhur dan diikuti sembahyang asar sebaik sahaja masuk waktunya)
Sape buat?ngaku dlm hati..=)

Renungkan hadis Rasulullah SAW di bawah yang menghalang perbuatan tersebut
:

Saad bin Abi waqas bertanya Rasulullah SAW mengenai orang yang melalaikan sembahyangnya maka jawab baginda " Iaitu mengakhirkan waktu sembahyangnya dari waktu asalnya hingga sampai waktu sembahyang lain. Mereka telah mensia-siakan dan melewatkan waktu sembahyangnya, maka mereka diancam dengan neraka wail".

Ibn Abbas dan Said bin Al-Musaiyib turut mentafsirkan hadis di atas" Iaitu orang yang melengah-lengahkan sembahyang mereka sehingga sampai kepada waktu
mereka neraka jahanam tempat kembalinya".

Dalam hadis yang lain Rasulullah bersabda " Sesiapa yang mengumpulkan dua sembahyang tanpa ada halangan, maka sesungguhnya dia telah memasuki pintu besar dari pintu dosa-dosa besar
". (Riwayat Al-Hakim)

Wallahua'lam

Subhanallah…btapa org yg mlengah2kan solat diancam dgn neraka…

Na’uzubillah..

Muhasabah diri kite sume..

Are u in this category?

Tepuk dada tny iman..


LifeLesson 19:

Jagala waktu solat kita..smoga solat yg dilakukn diterima ALLAH..

-AnaAsif-



Tuesday, February 15, 2011

erk....sendawa..







Ini pon very short entry…=)

“Erk…”

Hah..ad mcm bunyi sendawa x?

Ntah..kM pun xtaw cane nk pronounce bunyi sendawa=)
Let it be..yg penting korg msti penah sendawa,ryte?



Knape lah kM ckp pasal sendawa ni?

Doens make sense btul la..huhu=)

Juz to inform u’ll…
Taw x nape kite sendawa?
Of course sbb kite kenyang..

Tp penah x korg fikir lbey mdlm?

Stiap kjadian itu ada hikmahnye..

Mcm sendawa..
Prasan x lepas korg sendawa msti korg akn ckp

“ALHAMDULILLAH”
Sedar x?
Klu x,let me tell u..
Klu pd sesiapa yg x bace doa lps makan tu..
Mst korg buat xtaw je kn..

Tp lepas sendawa bru korg teringat yg korg x sebut ALHAMDULILLAH lg 

tnde bsyukur dgn nikmat ALLAH..

Sbb tu ALLAH jdkan sendawa utk m’ingatkan pd kite agar stiasa bsukur dgn 

nikmatnye..
Skurg2nye..klu x bce doa lps mkn pon,korg sebut ALHAMDULILLAH…


LifeLesson 17:
Nikmat ALLAH itu luas..kite slalu alpa utk mensyukurinye..
Ingatla, x ssh utk menyebut ALHAMDULILLAH..

-AnaAsif-

Monday, February 14, 2011

awas, pandang BAWAH!




Only short entry:

Ah? Knape pndg bwh?
Bkn ke wktu zmn sek dlu ckg slalu kata jln pndg depan…
Tanda kite ni tinggi keyakinannya..
Tp nape kM kata pndg bwh?=)




Bkn kM yg kata..
Dlm al-Quran [surah Luqman,12-19] pon ada tertulis bhawa..

Bjln di muka bumi ini jgnlah blagak sombong..

Bknnye kite hrus menunduk tika bjln..Tp,jgnla jln mdabik dada…

Bg kaum hawa xpecially..

Kite dituntut pndg bwh utk mengelakkn zina..

Sbb itu dlm Islam dituntut spaya pelihara pndgn..

Cz dri mata turun ke hati..Itu la mainan syaitan..

So,utk mengelakkn llaki turut tjatuh ati pd kaum hawa..

Slain mnutup aurat,peliharalah pandangan anda..

LifeLesson 16:
Peliharalah dri rpd zina baik zina mata mahu pun hati
Tepuk dada,tanya iman..=)
-AnaAsif-


Saturday, February 12, 2011

eish...!!!! jangan mengeluh...


Ish..apsal la ari ni ari isnin?
Haih…Bile la nk cuti ni?
Knape keje bnyk gile ni?
Hoih..knape ari ni ujan?
Lar..memekak btul la machine ni!



Hah! Bnyk btul keluhan kan? Korg penah x brada dlm situasi di ats?
Mengeluh,mengeluh dn stiasa mengeluh..
Megeluh kene pegi keje..
Mengeluh sbb ari ujan..
Mengeluh sbb bunyi yg bising..
N mcm2 la kluhan lg..

Knape nk mengeluh? Ad saje bnde yg kurg la..tlebey la..xpenah kene di ati kita..
Cube muhasabah diri kite blk..
Nape mengeluh pegi keje?
Sdgkn kite hrus bsyukur dgn keje yg kite ad..
Sekurg2 nye kite x m’anggur..
Nape mengeluh ari ujn?
Hujan kn rahmat?Mybe ad certain places yg memerlukan ujan tika itu..
Nape mengeluh sbb bunyi bising?
Spatutnye kite sedar..
ALLAH mberikan kitaderia yg sempurna..
Kita hrus bsyukur dgn pdengaran yg ALLAH kurniakan..
Untuk pagi-pagi yang selalu dikejutkan dengan jam loceng, kita merungut kemalasan. Tetapi itu menandakan kita sebenarnya diberi kesempatan untuk mengharungi hari sekali lagi.


Ok..that’s all..


Credit to here coz give an idea 4 kM to keep posting entry=)


LifeLesson15:
hope sume renungkn kmbali..
bersyukurlah dgn sgala nikmat ALLAH…
-AnaAsif-




Thursday, February 10, 2011

Tips Mudah Dapat PAHALA!


 Haa!
Mesti u'll wanna to know ape tips yg kM maksodkn kn?kn?kn?
huhu...
erm..
no biggie..
no stalker..
honestly..
tips mudah tu..
mmg mudah..
amat mudah..
ok..straight to da point=)

dlm dua situation yg berbeza..
Situasi1:

Mak Jah bjln ke kedai dn terlanggar batu..
Lalu terjatuh la dye...
"Oii,sakitnye..ALLAH.."



Situasi2:

Mak Nab bjln ke kedai dn terlanggar batu..
Lalu terjatuh la dye...
"ALLAH,sakitnye.."

xsalah klu kite sebut ALLAH dlu kn?
kan kM da kata...
mudah sungguh nk dpt phale ni=)
nt lain kli,..
kM bg tips sterusnye..
selamat beramal! 

*sory ayt skema overlimt..so that reader paham=)
ksimpulannye drpd mlatah baiklah ingat ALLAH..

LifeLesson14:
ALLAH is better than "oit,mak ko terjatuh!"

-AnaAsif-



Monday, February 7, 2011

'AKU CERAIKAN KAU"




Post ni khas utk psgn suami isteri..=)
Fobia x ngan ayt tu??
huhu
sure la kan?kan?
ni ksinambungan entry yg lepas..

knape kuasa talak pd lelaki?
uhuh?
coz prempuan ni cpt mlenting..



btul x?
kM taw yg bce ni ms ti ada terangguk2..
of course la..
klu kuse talak kat prempuan..
mau xnye..
mhkamah kat Mlysia ni penuh je org dtg..
tu lah klebihan llaki..
dorg cool..
penyabar..
less sensitivity like me!
huhu
juz sstgh yg pnas baran tu..
xyah ckp ler..
mmg overlimit..
ok la..
p/s utk kaum hawa..
bljr beristighfar n jgn cpt mlatah taw!
p/s utk kaum adam: jgn bangga overdose..stiap org ada kekurgnnye=)

LifeLesson13:
Sabar itu perlu 
dlm meniti rumah tangga
agr kekal bhagia

-AnaAsif-


Friday, February 4, 2011



.. entry kali ni dibuat tika kM bW..
..huhu..
..mmg bizi..
..smpt bW je tnpe menulis ape2 entry..
..thanks to all followers..
oh one more!
..kM da create acc FB..
..huhu..
'FB da nk tutup,kau bru nk buat?'
..nanana..
nk buat mcm mana?
lg pon FB yg kM buat mmg personal for this blog only..
..nothing information bout me..
..hihi..
itu pon atas desakan kwn2 kM=)
oh ye..utk Qyll yg minta tlg kM ajrkn chemist tue..
y not?
hihi..
tu pon if i can,sure i'll help u..
but if not,sowy eh..=)
add la kM kat FB
ngee=)

no lifelesson 4 dis entry..juz to inform u'll=)

ops!
one more, 
klu readers nk request entry pasal agama ke or about disease..
yes u may..
kM try tuk bantu u'll..
tp jgn request tutorial plak ye?
i'm not the teacher=)

-AnaAsif-



Tuesday, February 1, 2011

..busy overdose+tgglkn link=i'll try my best..





haa!aci redah je buat tajuk pnjg smpi norway sana..
..huhu..
..terpaksa..
..cz nk tarik attention my followers..
..hope they read these..

mybe da next entry lmbt cket...
mmndgkn kM bnyk urusn yg nk dslesaikan..
 kpd sesape yg da follow...
tp kM x follow lg ...
tlg tgglkn link u'll kat komen eh..
cz intenet kat sini...
line lmbt overbroad..
sorry to all..


*ini sticky post=)
if i've time,i'll try to post new entry..

try curi masa bkn curi tulang=)
ngee...


-AnaAsif-


Sunday, January 30, 2011

under construction



..maaf..
..template is under construction..
..so,agak semak+kacau=serabut...

-AnaAsif-


LELAKI: KAHWIN atas HUKUM ape?





Xkan taw nk kawen je kan?kan?kan?
taw x ape hukumnye xpecially for men la..
kM juz remind u'll by this entry 
:b

WAJIB: Org yg mampu mberi nafkah zahir & batin,sihat tubuh badann isau mlakukn zina..

SUNAT:Org yg mmpu beri nafkah zahir batin,sht tubuh badan n ingin kahwin tp still ley kwl dri drpd bzina or mzalimi psgn..

HARUS: Org y xde tuntutan mdesak utk bkahwin n xde perkara yg mharamkannye bkahwin..

MAKRUH: Org yg x mmpu bg nfkah tp nk isteri..

HARAM: Org yg x mmpu bg nfkah zahir batin n bkl mzalimi psgnnye..

Then, what do u think? adakh korg WAJIB atau Harus?eheh.. Juz kidding..But,mke sure u'll think the best!

LifeLesson13-
 Org yg matang adalah org yg fikir sebelum ambil kputusan..

-AnaAsif-




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

stalker2...

Create a Meebo Chat Room

da'i...